Sijainti ja liikenneyhteydet

Meille on helppo tulla. Kotka sijaitsee Itämeren rannalla Suomen kaakkoisosassa, joten kilometrejä Helsingistä kertyy 130, Lahdesta 115, Lappeenrannasta 110 ja Pietarista 279. E18-moottoritie jouduttaa matkaa niin lännen kuin idänkin suunnalta, Kotkan sataman junaseisake on vain 400 metrin päässä ja linja-autoasemalle on matkaa 1,5 kilometriä. Vellamon piha-alueella on runsaasti maksutonta paikoitustilaa henkilö- ja linja-autoille. Inva-paikat ovat pääsisäänkäynnin välittömässä läheisyydessä.

Huom! Markkina-alueen rakennustöiden ja Tall Ships Races Kotka -tapahtuman vuoksi Merikeskus Vellamon edustalla oleva suuri pysäköintialue on kokonaan varattu 7.-17.7.2017, jolloin pysäköintipaikan joutuu etsimään kaupungin kaduilta tai parkkihallista. Jos ryhmänne liikkuu linja-autolla tai olet liikuntarajoitteinen, tarkista kulkumahdollisuus etukäteen
info@merikeskusvellamo.fi tai p. 040 350 0497.

Merikeskus Vellamolla on oma vieraslaituri, johon voi kiinnittyä vierailun ajaksi. Laituri löytyy rakennuksen pohjoispäästä - 60˚28,4’N/26˚56,7’E - ja siinä on kahdeksan aisakiinnityspaikkaa ja 30 metriä kylkikiinnitykseen. Laituria ei ole tarkoitettu yöpymiseen, joten siellä ei ole sähkö-, vesi-, septitankin tyhjennys- ja jätehuoltopalveluita. Huom! Tall Ships Races -tapahtuman vuoksi laituri ei ole museovieraiden käytössä 7.-17.7.2017.

Vellamoon voi lennähtää myös helikopterilla, sillä piha-alueella on laskeutumispaikka.

Navigoi kohti Vellamoa.

Lataa kartta pdf-muodossa

 

Paikan tarina

Merikeskus Vellamo sijaitsee Kotkan Kantasatamassa, keskellä perinteikästä satamaympäristöä. Sijainti ei voisi olla osuvampi.

Kaupungin varhaisina vuosina 1870-luvulla satamaa ei vielä tarvittu. Sahatavaraa noutamaan tulleet purjealukset rantautuivat saharantaan tai jäivät redille odottamaan puutavaran kuljetusta.

Pakkahuoneenlaituri valmistui 1879 niille tienoille, joilla Merikeskus Vellamo nykyisin sijaitsee. Apteekkari Grahnin rakentaman limonadikioskin myötä satamasta alkoi muotoutua paikka, jossa kaupunkilaiset tapasivat tuttujaan ja katselivat sataman vilinää.

Suojaisa satama kasvoi vuosikymmenten aikana vallaten tilaa mereltä, kun rantaa täytettiin sahausjätteellä ja laivojen painolastilla. Askel kohti suurempaa satamaa otettiin rautatien valmistuttua 1890 tavaraliikennettä helpottamaan.

1900-luvun alkuvuosikymmenet toivat mukanaan muutoksen, kun käsiahtaus alkoi väistyä koneellisen ahtauksen tieltä ja lihasvoima vaihtui konevoimaan.

Kantasataman toiminnot ovat supistuneet vuonna 1971 avatun Hietasen sataman ja 1989 käyttöön tulleen Mussalon syväsataman myötä. Vanhan sataman ilme nostureineen säilyy kuitenkin tulevaisuuteen Merikeskus Vellamon ympäristössä.